Tesla vokser – det samme  gør konkurrencen fra Kina

Tesla har nået nye højder med rekordoverskud, men ser nu mest konkurrence fra Kina. Tesla formåede at fordoble deres nettoindkomst til $12.6 milliarder for det kalenderår. Dette skyldes deres høje bruttomarginer, hvor de tjener en gennemsnitlig profit på 25.7% for hver elektrisk bil de sælger.

 

Dette er en profitmargin, som mange traditionelle bilproducenter sandsynligvis vil dø for at matche. Derfor ser Tesla kun lidt eller ingen konkurrence i deres hjemmemarked. Men nu ser kinesiske bilproducenter ud til at være en trussel.

Elon Musks udtalelser om kinesiske bilproducenter som den største konkurrent

"Jeg vil gerne sige, at jeg tror, vi har meget respekt for bilproducenterne i Kina," udtalte Teslas CEO og medstifter, Elon Musk, under selskabets fjerde kvartalsregnskab. "De er de mest konkurrencedygtige i verden, det er vores erfaring, og det kinesiske marked er det mest konkurrencedygtige. De arbejder hårdest og smartest."

 

Musk fortsatte med at sige, at hvis han skulle gætte på fremtidig konkurrence, ville det sandsynligvis være et firma fra Kina, der sandsynligvis ville blive nummer to efter Tesla. Dette er interessant, da det er et hårdt slag for mange traditionelle bilproducenter, som har været langsomme til at tilpasse sig overgangen til elbiler og ikke kan matche Teslas produktionsomkostninger.

Musk fremhævede også succesen som Teslas kinesiske team har haft: "Teslas kinesiske team vinder markedsandele i Kina, jeg tror vi er i stand til at tiltrække de bedste talenter i Kina, så forhåbentlig fortsætter det, så jeg er super begejstret for fremtiden, det vil være fantastisk."

Fokus på at opretholde branchens førerende marginer og minimere interne omkostninger

For Tesla var Q4 kvartalet med til at opretholde branchens førende marginer og finde måder at minimere omkostningerne internt. Automotive gross margin reducerede lidt til 25.9%, men det er langt det bedste i bilindustrien. Under 2022 voksede Tesla med 40% og producerede over 1.37 millioner elbiler.

 

I 2023 har selskabet et mål om at producere over 2 millioner elbiler, hvilket ville være en stor forbedring i forhold til tidligere år. Selvom dette mål kan være ambitiøst, ser det ud til at selskabet har de nødvendige værktøjer og ressourcer til at nå det.

Sol- og batteriteknologi øger konkurrencefordel

Deres sol- og batteriteknologi fortsætter med at forbedres, hvilket giver dem en konkurrencefordel i branchen. Samtidig er deres forskning og udvikling i kunstig intelligens og robotteknologi også i fremgang, hvilket kan hjælpe med at minimere omkostningerne og øge effektiviteten i produktionen. Alt i alt, ser det ud til at Tesla fortsætter med at være en innovativ og fremtrædende spiller i bilindustrien