Elbilens kritikere og miljøbelastning

Elbilen har vundet popularitet i de senere år som et bæredygtigt alternativ til benzin- og dieselbiler. Men kritikere hævder, at elbiler er ekstremt ressourcekrævende at fremstille og kan føre til en øget miljøbelastning. Et af anklagepunkterne mod elbilen er, at det kræver udgravning af op til 200 ton jord bare for at finde nok af grundstoffet lithium til ét batteri.

Fakta-tjekkene fra Tjek-det.dk undersøger påstanden

Men er dette tal sandt? Tjek-det.dk, et dansk fakta-tjekkende medie, har undersøgt påstanden og fandt, at den stammer fra den amerikanske konservative tænketank Manhattan Institute.

Både Dorthe Ravnsbæk, professor i kemi og forsker i batterier og energilagring ved Aarhus Universitet, og Poul Norby, professor ved Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU, mener at talene fra tænketanken er "oppustet".

Kritik af Manhattan Institute og deres modtagelse af penge fra olieindustrien

Selvom det er svært at sige præcist, hvor ressourcekrævende batterifremstilling er, er det vigtigt at undersøge påstandene om elbilens miljøpåvirkning for at få en korrekt forståelse af biltypens bæredygtighed. Det er også vigtigt at tage højde for, at tænketanken Manhattan Institute flere gange har modtaget penge fra olieindustrien og rost fossile brændstoffer.

Samtidig skal det påpeges at andre undersøgelser viser, at elbiler over tid er bedre for miljøet end benzin og dieselbiler, selv med deres ressourcekrævende produktion.