BYDs historie i USA

BYD, verdens største producent af elbiler, har hidtil kun tilbudt kommercielle køretøjer som busser og lastbiler i USA, samt lokalt samlede køretøjer i Californien. Selvom virksomheden har været interesseret i at udvide til personbiler i USA i over 10 år, siden lanceringen af deres første model BYD E6, har de endnu ikke truffet en beslutning om en bred lancering af deres elbiler i USA.

Overvejelser om et amerikansk distributionsnetværk

Ifølge Reuters var der mulighed for, at BYD ville annoncere lanceringen af deres elbiler i USA på den seneste CES-teknologimesse i Las Vegas, men det skete ikke. Uofficielle kilder har antydet, at virksomheden i 2022 gennemførte en undersøgelse af, hvordan man etablerer et distributionsnetværk i USA.

Salg og vækst globalt

BYD solgte mere end 1.85 millioner elbiler sidste år, heraf over 900.000 elbiler. Virksomheden er i øjeblikket ved at skalere op med flere nye modeller og udvide salget til flere nye lande verden over, herunder flere lande i Europa.

Forsigtighed over for det amerikanske marked

Det ser dog ud til, at BYD er ekstremt forsigtige med det amerikanske marked. Artiklen forklarer, at dette delvist skyldes de spændte relationer mellem Washington og Beijing. Derudover har den amerikanske Inflation Reduction Act (IRA) opdateret den føderale skattekredit på $7.500 (51.500 DKK), som ikke vil være tilgængelig for importerede BYD elbiler.

For virksomheden betyder det, at de skal gå all-in, ikke kun med høj volumen, men også med lokal produktion, hvilket ikke er en nem beslutning at tage, især i disse udfordrende tider.

Andre kinesiske producenter og deres valg af Europa først

Flere kinesiske bilproducenter ser Europa som en mere attraktiv mulighed, da efterspørgslen efter elbiler er højere og politiske forhold er mindre anspændte. Derudover er de europæiske regler og standarder også mere kompatible med kinesiske produkter.

Selvom BYD og andre kinesiske producenter er forsigtige med at træde ind på det amerikanske marked, forventer eksperter at de vil vælge at gøre det på et tidspunkt, da det amerikanske marked fortsat er et af de største og mest potentielle i verden. Indtil da vil de fortsætte med at vokse og udvide deres forretninger i andre dele af verden.