Teslas salg i Kina efter prisnedslag

I teorien bør lavere priser øge salget, og det er sandsynligvis det, der sker lige nu med Teslas salg af elbiler i Kina. Ifølge Reuters steg Telsas detail salg i begyndelsen af ​​januar, efter selskabet skar priserne markant for at sælge flere biler.

Teslas salg i januar

Vi har allerede hørt uofficielle nyheder om et højt antal ordrer (så højt som 30.000 på tre dage), og nu har China Merchants Bank International (CMBI) afsløret, at Telsas salg i løbet af de syv dage mellem 9-15 januar steg med 76 procent sammenlignet med året før - til 12.654.

Konkurrencen på elbilmarkedet i Kina

Dette ville være et positivt resultat, især da det gennemsnitlig bilsalg i Kina faldt med 14,5 procent i samme periode, mens der var en vækst på 36,5 procent i salget af xEV'er (el- eller hybridbiler). Med andre ord falder markedet, mens Tesla overhaler "grønne" bil segment.

Interessant nok, ifølge CMBI, faldt XPengs salg med 36 procent sammenlignet med året før, hvilket kan forklare hvorfor selskabet for nylig sænkede priserne.

En anden interessant nyhed er det, der sker med BYD. Volumenet skal angiveligt have mere end fordoblet sammenlignet med året før til 40.435 i samme periode (9-15 januar). BYD solgte næsten 93.000 i januar 2022, men deres seneste produktions- og salgsrate overstiger 200.000 pr. måned. Derfor er en rapport om fordoblet volumen ikke overraskende. BYD fortsætter blot sin udvidelse.

Konklusion

Alt i alt ser det ud til, at Teslas prisnedslag har en effektiv virkning i at øge salget i Kina, selv om det stadig er usikkert hvor mange biler der præcist er blevet solgt. Samtidig ser det ud til, at BYD fortsat dominerer elbilmarkedet i Kina, mens andre spillere som XPeng kæmper med faldende salg. Det bliver spændende at se, hvordan dette udvikler sig i fremtiden.